Dot To Dot 3 Column

Saturday 9 July 2011

Kvitova gegar Wimbledon pada usia muda

KVITOVA juara Wimbledon termuda pada usia 21 tahun.

KVITOVA juara Wimbledon termuda pada usia 21 tahun.
Ikon baru tenis Republik Czech

PETRA Kvitova memberikan satu perubahan positif kepada dunia tenis wanita dengan membuktikan bahawa seseorang itu mampu memenangi kejohanan Grand Slam tanpa perlu terjerit-jerit ketika beraksi seperti kelaziman dilakukan oleh bintang tenis handalan wanita masa kini. 

Selepas menamatkan kecemerlangan aksi Victoria Azarenka di separuh akhir, Kvitova melengkapkan kecemerlangannya di Wimbledon Sabtu lalu dengan menewaskan ‘Ratu Pekik’ Maria Sharapova pada perlawanan akhir.
“Saya tahu bunyi bising bukan selalunya menyenangkan penonton,” kata Kvitova, 21, juara Wimbledon termuda sejak Sharapova memenanginya pada 2004.

“Saya langsung tidak peduli siapa yang berada di sebelah sana gelanggang dan tidak peduli mengenai bunyi bising.” 

Sekalipun sudah menjadi terkenal dan kaya ekoran kejayaan memenangi Wimbledon, pemain yang dilahirkan di Republik Czech itu masih kekal dengan corak kehidupan sama. 

Selepas beberapa hari berehat selepas memenangi Wimbledon, dia tetap menaiki kereta Skoda lamanya untuk meneruskan latihan di Prostejov - sesuatu yang agak janggal bagi seseorang yang telah menjadi kaya dan terkenal selepas menjuarai kejohanan tenis paling popular di dunia. 

“Adakah saya akan membeli kereta baru sekarang? Saya tidak rasakan seperti itu. Saya sudah lama menggunakan kereta ini,” katanya yang turut mengakui belum terfikir bagaimana untuk membelanjakan wang 1 juta pound (RM4.8 juta) hasil kemenangan di Wimbledon. 
Selain masih terkejut dengan kejayaan Sabtu lalu, Kvitova mengakui dia sebenarnya merasakan masih belum cukup bagus dan tempoh singkat dirinya terbabit secara serius dalam tenis juga dianggapnya tidak memadai untuk memenangi kejuaraan Grand Slam. 

“Sehingga usia 16 tahun, saya hanya bermain tenis selama satu setengah jam selepas waktu persekolahan dan saya tidak pernah terfikir ia mencukupi untuk menjadi seorang pemain tenis profesional. Saya juga tidak mempunyai rakan pelatih dan hanya bermain dengan dua abang dan ibu bapa saya,” katanya. 

Begitupun, kejuaraan Wimbledon dimenangi Kvitova yang dicapai menerusi servis ace pada mata penamat yang jarang sekali dilakukan oleh mana-mana pemain, memikat perhatian idolanya, Martina Navratilova, yang juga rakan senegaranya. 

Legenda tenis wanita yang memenangi kejuaraan Wimbledon sembilan kali itu menyifatkan Kvitova bakal menjadi ikon baru untuk negaranya dan yakin pemain itu bakal meneruskan kecemerlangannya dalam sukan itu. - Agensi 

No comments:

Post a Comment

Blog Archive