Dot To Dot 3 Column

Sunday 26 June 2011

Mahluk Halus

Saya nampak bayangan putih , bayangan hitam , cahaya terbang , api terbang , nampak asap ,  manusia tanpa kepala dan beratus jenis definasi diberikan bagi kategori makluk halus.
Sebenarnya apa itu makluk halus ?
Hantu ? Jin ? Shaitan ? Roh ?  atau lain dari semua diatas ?
Biasanya orang melayu percaya golongan jin dan roh orang yang meninggal dunia ialah hantu atau makluk halus.
Orang india dan cina percaya bahawa roh orang yang meninggal dunia secara terseksa dan dewa-dewi yang jahat ialah hantu.
Orang-orang negara barat pula percaya bahawa roh manusia yang meninggal dunia menjadi hantu.
Secara amnya orang percaya bahawa manusia yang meninggal kerana kemalangan , dibunuh , bunuh diri atau mati pada usia muda akan menjadi hantu dan merayau tanpa tenteram. Bukan semua manusia yang mati dikemalangan , bunuh diri , dibunuh atau mati pada usia muda menjadi hantu atau roh yang tidak tenteram.
Hanya roh orang yang mati tanpa tenteram atau mati sebelum sesuatu hajatnya dapat ditunaikan , merayau dan digelar hantu . Biasanya roh yang melepaskan badan tidak dapat menerima bahawa dia sudah mati dan tidak dapat memiliki apa yang diinginiAda roh yang tidak sedar atau sesat tak tentu hala .Roh yang  tidak tahu bahawa dia sudah melepaskan badannya akan cuba untuk memasuki kembali kebadannya , kadang-kadang mereka akan cuba berkomunikasi dengan ahli keluarganaya. Kerana inilah selalunya orang cakap nampak roh orang mati semasa menguruskan mayat dan semasa mengadakan bacaan doa  .
Sebab inilah Islam mengarahkan umatnya untuk mengurusakan mayat secepat mungkin dan tanamnya dengan cepat  supaya roh mayat tersebut sedar bahawa dia sudah mati dan perlu kedestinasi seterusnya .

No comments:

Post a Comment

Blog Archive