Dot To Dot 3 Column

Thursday 30 June 2011

Cara Menjaga PC kita

Mendapat virus komputer boleh membahayakan kesihatan PC anda. Perisian berbahaya yang dapat menghapus data berharga bahkan boleh mengakibatkan kerosakan total perkakasan komputer dan kecurian identiti boleh berlaku. Anda boleh mengelaknya dengan tips pencegahan yang disenaraikan di bawah ini. Tips ini dapat membantu anda menyingkirkan virus dan mengelak virus dari datang kembali. Anda juga boleh memilih seorang profesional untuk menangani masalah virus kesengsaraan anda, pertimbangkan untuk mengupah perunding komputer WINSOFTMECHANIX yang khusus dalam menangani ancaman siber.

Jangan membuka lampiran dalam sebuah e-mel yang tidak diduga atau dari seseorang yang tidak dikenali. Itu termasuk semua lampiran, sama ada ianya gambar atau fail membaca-saya (read me-file). Juga para penulis virus dapat membuatnya kelihatan seperti e-mel ini berasal dari seseorang yang anda kenal. Untuk alasan ini, anda perlu menyimpan lampiran ke PC dan kemudian mengimbas fail dengan perisian anti virus anda sebelum anda membukanya. Selain itu, pastikan perisian anti virus anda di set ke mod auto-melindungi, yang bererti selalu mengimbas fail anda daripada virus yang berpotensi.

Gunakan perisian anti virus yang terkini. Anda perlu menyemak kemas kini definisi baru setiap hari. Kebanyakan perisian antivirus boleh dikonfigurasi untuk melakukan ini secara automatik.

Install patch keselamatan. Kerentanan dalam software terus-menerus ditemui dan mereka tidak diskriminasi oleh vendor atau platform. Ini bukan hanya masalah mengemas kini Windows, sekurang-kurangnya semak setiap bulan, melaksanakan pembaharuan untuk semua perisian yang anda gunakan.

-Untuk mengemaskini Windows, kunjungi Windows Update Center
Gunakan firewall. Tidak ada sambungan internet yang selamat tanpa firewall. Firewall amat diperlukan bahkan jika anda mempunyai sambungan internet tanpa firewall- yang diperlukan hanya beberapa minit untuk komputer aa non-firewall untuk dijangkiti virus.
Pastikan keselamatan pelayar anda. Ramai yang beranggapan salah yang hanya Internet Explorer bermasalah. Juga bukan hanya mengelakkan masalah tertentu 'jenis' daripada laman sesawang. Diketahui, laman-laman sesawang yang sah sering terganggu dan ditanamkan dengan javascript berbahaya yang akan memasukkan malware ke dalam komputer pengunjung. Untuk menjamin keselamatan pelayar yang optimum, terbaik adalah dengan mematikan javascript untuk semua tetapi saya syorkan hanya lakukan pada laman sesawang yang paling penting - seperti perbankan atau laman sesawang e-dagang biasa. Tidak hanya anda boleh menyemak imbas lebih selamat, anda akan dapat menghilangkan pop-up yang tidak diingini juga.

Kendalikan e-mel anda. Lampiran membuka e-mel Elakkan menerima e-mail mendadak. Ingat bahawa kebanyakan cacing dan spam trojan-sarat cuba untuk merahsiakan nama penghantar. Dan pastikan klien e-mel anda tidak meninggalkan anda terbuka untuk jangkitan. Membaca e-mel dalam teks biasa menawarkan manfaat keselamatan penting lebih daripada mengimbangi kehilangan font cantik berwarna.

Perlakukan IM curiga. Instant Messaging juga mengandungi cacing dan trojan. Perlakukan seperti kendalian e-mel.
Elakkan P2P dan Filesharing. Torrent, Kazaa, Gnutella, Morpheus dan sekurang-kurangnya sedozen rangkaian filesharing yang lain. Sebahagian besarnya percuma. Dan semuanya penuh dengan trojan, virus, cacing, spyware (perisian pengintip) adware (perisian pengiklanan),, dan setiap bentuk lain dari kod berbahaya dibayangkan.

Berkenaan penipuan Internet. Penjahat memikirkan cara-cara cerdas untuk memisahkan anda daripada wang tunai yang diterima oleh anda. Jangan tertipu oleh email menceritakan kisah-kisah sedih, atau membuat tawaran pekerjaan yang tidak diminta, atau kemenangan loto menjanjikan hadiah yang lumayan. Demikian juga, waspadalah terhadap e-mel yang menyamar sebagai pihak Bank, pemberitahuan masalah keselamatan dari bank anda atau laman eCommerce lain. Hubungi pihak Bank anda sekiranya mendapat e-mail yang meminta anda memasukkan nombor pin atau email yang mencurigakan.

Jangan menjadi korban hoax virus. E-mail yang menyebarkan ketakutan, ketidakpastian dan keraguan yang sebenarnya tidak ada ancaman, hanya berfungsi untuk menyebarkan penggera palsu bahkan boleh menyebabkan anda untuk memadam fail sah dalam respon.
Bonus Tip: Memilih Dari kotak Mail Spam Bukankah satu Jawapan. Anda tidak perlu secara otomatik opt-out dari e-mel asing. Oknum massa e-mailer telah menemui cara baru yang licik untuk mendapatkan anda muat turun program licik tanpa persetujuan anda. Beberapa taktik kotor termasuk menghantar anda link opt-out muat turun keystroke-logging program yang menjejaki bagaimana anda menggunakan PC anda, dan perisian yang dapat mengubah PC anda menjadi sebuah zombie spam- yang meloyakan dan memeningkan.
Untuk mendapatkan perisian anti virus terkini, sila hubungi WINSOFTMECHANIX.
  1. NEW VIPRE Antivirus Premium
  2. VIPRE Antivirus
  3. NEW VIPRE Enterprise Premium
  4. VIPRE Enterprise
  5. CounterSpy
  6. CounterSpy Enterprise
  7. Personal Firewall
  8. VIPRE Email Security

No comments:

Post a Comment

Blog Archive